FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA ANAK SEKOLAH DI SDN 11 KAMPUNG JUA PADANG TAHUN 2019

Enjeliana, Pramesti (2019) FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA ANAK SEKOLAH DI SDN 11 KAMPUNG JUA PADANG TAHUN 2019. Diploma thesis, Universitas Andalas.

[img]
Preview
Text (cover dan abstrak)
cover dan abstrak.pdf - Published Version

Download (247kB) | Preview
[img]
Preview
Text (BAB 1)
BAB 1.pdf - Published Version

Download (338kB) | Preview
[img]
Preview
Text (BAB 5)
BAB 5.pdf - Published Version

Download (324kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Daftar Pustaka)
Daftar Pustaka.pdf - Published Version

Download (427kB) | Preview
[img] Text (Skripsi fultext)
Tugas Akhir full Text.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (5MB)

Abstract

BACHELOR OF MIDWIFERY PROGRAM FACULTY OF MEDICINE ANDALAS UNIVERSITY Undergraduate Theses, July 11th 2019 ENJELIANA PRAMESTI, No. BP. 1510332003 FACTORS RELATED TO LEARNING ACHIEVEMENTS IN SCHOOL CHILDREN IN SDN 11 KAMPUNG JUA PADANG 2019 xix + 91 pages, 13 tables, 6 pictures, 11 appendices ABSTRACT Background and Objective Children with low productivity and quality will have an impact on poverty and the quality of human resources in the future. One way to assess the quality of children's by seeing the results of learning achievement. The achievements of Indonesian children in the world, have a far level of intelligence from other countries. This is due to several factors, namely the nutritional status and socio-economic status of parents. The aim of this research is to determine the factors related to learning achievement in school children in SDN 11 Kampung Jua Padang 2019. Method This research uses unpaired cross sectional design. The population in this research were grade 1, 2, 4 and 5 in SDN 11 Kampung Jua Padang. The amount sample of this research was 57 respondents. The sample was taken by simple random sampling technique. Data will analyzed in univariate and bivariate using Chi Square Test (p <0.05). Result The result of bivarate research showed that there is a relationship between parents education with learning achievement (p= 0,011), there is a relationship between parents income with learning achievement (p = 0,006), there is a relationship between the number of families with learning achievement (p= 0,041), there is no relationship between stunting with learning achievement (p= 0,146), there is no relationship between mothers work with learning achievement (p= 1,000). Conclusion Education of parents, parents income and number of families are related to learning achievement. Stunting and mothers work are not related to learning achievement. Expected with this research, parents can give attention and support for children's learning so they get good learning achievements. References : 48 (2007 - 2019) Key words : Learning achievement, stunting, parents education, mothers work, parents income, and number of families PROGRAM STUDI S1 KE BIDANAN FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS ANDALAS Skripsi, 11 Juli 2019 ENJELIANA PRAMESTI, No. BP. 15103320103 FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA ANAK SEKOLAH DI SDN 11 KAMPUNG JUA PADANG xix + 91 halaman, 13 tabel, 6 gambar, 11 lampiran ABSTRAK Latar Belakang dan Tujuan Penelitian Anak dengan produktivitas dan kualitas rendah akan berdampak pada kemiskinan dan kualitas SDM dimasa depan. Salah satu cara untuk menilai kualitas anak dengan melihat hasil prestasi belajar. Prestasi anak Indonesia di dunia, memiliki tingkat kecerdasan jauh dari negara lainnya. Hal ini disebabkan oleh beberapa faktor yaitu status gizi dan sosial ekonomi orang tua. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor yang berhubungan dengan prestasi belajar pada anak sekolah di SDN 11 Kampung Jua Padang tahun 2019. Metode Penelitian ini menggunakan desain cross sectional tidak berpasangan. Populasi dalam penelitian ini adalah anak kelas 1, 2, 4 dan 5 di SDN 11 Kampung Jua Padang. Sampel terdiri dari 57 responden. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik simple random sampling. Analisis data secara univariat dan bivariat menggunaan uji Chi Square (p<0,05). Hasil Hasil penelitian menunjukkan, ada hubungan pendidikan orang tua dengan prestasi belajar (p= 0,011), ada hubungan pendapatan orang tua dengan prestasi belajar (p= 0,006), ada hubungan jumlah keluarga dengan prestasi belajar (p= 0,041), tidak ada hubungan stunting dengan prestasi belajar (p= 0,146), tidak terdapat hubungan pekerjaan ibu dengan prestasi belajar (p= 1,000). Kesimpulan Pendidikan orang tua, pendapatan orang tua dan jumlah keluarga berhubungan dengan prestasi belajar. Stunting dan pekerjaan ibu tidak berhubungan dengan prestasi belajar. Diharapkan dengan penelitian ini, orang tua dapat memberikan perhatikan dan dukungan terhadap belajar anak sehingga mendapatkan prestasi belajar yang baik. Daftar Pustaka : 48 (2007 - 2019) Kata Kunci : Prestasi belajar, stunting, pendidikan orang tua, pekerjaan ibu, pendapatan orang tua, dan jumlah keluarga.

Item Type: Thesis (Diploma)
Primary Supervisor: Feni Andriani, Bd, M. Keb
Subjects: R Medicine > RJ Pediatrics
Divisions: Fakultas Kedokteran > Kebidanan
Depositing User: s1 kebidanan kebidanan
Date Deposited: 23 Jul 2019 12:31
Last Modified: 23 Jul 2019 12:31
URI: http://scholar.unand.ac.id/id/eprint/47345

Actions (login required)

View Item View Item