EFEKTIFITAS PENDIDIKAN GIZI MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO DAN SLIDESHARE TERHADAP PENGETAHUAN GIZI SEIMBANG PADA ANAK USIA SEKOLAH DASAR DI SDN 03 ALAI PADANG TAHUN 2018

Ade, Yozha Ofalitna (2018) EFEKTIFITAS PENDIDIKAN GIZI MENGGUNAKAN MEDIA VIDEO DAN SLIDESHARE TERHADAP PENGETAHUAN GIZI SEIMBANG PADA ANAK USIA SEKOLAH DASAR DI SDN 03 ALAI PADANG TAHUN 2018. Diploma thesis, Universitas Andalas.

[img]
Preview
Text (Cover dan Abstrak)
abstrak.pdf - Published Version

Download (267kB) | Preview
[img]
Preview
Text (BAB 1 Pendahuluan)
BAB 1 Pendahuluan.pdf - Published Version

Download (171kB) | Preview
[img]
Preview
Text (BAB 6 Penutup)
BAB 6 Penutup.pdf - Published Version

Download (39kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Daftar Pustaka)
Daftar Pustaka.pdf - Published Version

Download (154kB) | Preview
[img] Text (skripsi fulltext)
skripsi fulltext.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (4MB)

Abstract

Tujuan Pengetahuan gizi merupakan pengetahuan seseorang yang berhubungan dengan makanan dan kesehatan yang berperan penting dalam menentukan derajat kesehatan. Permasalahan gizi yang terjadi pada anak usia sekolah salah satunya disebabkan karena kurangnya pengetahuan anak mengenai manfaat serta peranan zat gizi yang terkandung dalam makanan terhadap fungsi tubuh. Untuk mengatasi permasalahn gizi pada anak usia sekolah dasar maka perlu diberikan intervensi gizi melalui pendidikan gizi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas pendidikan gizi menggunakan media video dan slideshare terhadap pengetahuan gizi seimbang pada anak usia sekolah dasar di sdn 03 alai padang tahun 2018 Metode Jenis penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan pre-post test design. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas V SDN 03 Alai Padang. Data pengetahuan gizi seimbang diperoleh dari kuesioner. Analisis data menggunakan uji wilcoxon, paired sample test, dan kruskall wallis Hasil Analisis data menunjukkan bahwa terjadi peningkatan pengetahuan gizi seimbang sebelum dan sesudah diberikan intervensi melalui pendidikan gizi dengan menggunakan media video dan slidshare dan tanpa media (kontrol). Rata-rata skor pengetahuan pada media video sebelum intervnsi 76,65 dan meningkkat menjadi 91,00 setelah intervensi. Rata-rata skor pengetahuan pada media slideshare sebelum intervnsi 75,14 dan meningkkat menjadi 87,40 setelah intervensi Rata-rata skor pengetahuan pada kelompok kontrol sebelum intervnsi 74,93 dan meningkkat menjadi 79,07 setelah intervensi.. Kesimpulan Media video lebih efektif dari media slideshare dan tanpa media dalam meningkatkan pengetahuan gizi seimbang siswa. Daftar Pustaka : 40 (2002-2017) Kata Kunci : Pendidikan Gizi, Pengetahuan Gizi Seimbang, Vido, Slideshare. FACULTY OF PUBLIC HEALTH ANDALAS UNIVERSITY Thesis, July 2016 ADE YOZHA OFALITNA, No. BP. 1611226024 EFFECTIVENESS OF NUTRITION EDUCATION USING VIDEO AND SLIDESHARE TO KNOWLEDGE OF NUTRITION BALANCED ON THE BASIS OF ELEMENTARY SCHOOL IN SDN 03 ALAI PADANG TAHUN 2018 VII + 74 Page, 25 tables, 4 images, 7 attachment ABSTRACT Objective Knowledge of nutrition is a person knowledge related to food and health that plays an important role in determining health status. Nutrition problems that occur in school-age children one of them due to lack of knowledge about the benefits of children and the role of nutrients contained in the diet of the body functions. To overcome the nutritional problems in elementary school age children need to be given nutritional intervention through nutrition education. The purpose of study is to determine effectiveness of nutrition education by using video and slideshare to the knowledge of balanced nutrition of elementary school students 03 alai padang tahun 2018 Method This study uses quasi eksperimen with pre-post test design. The population of study is grade V students of elementary school students 03 alai padang Data of balanced nutrition knowledge obtained from questionnaire. Data analysis using wilcoxon test, paired sample test, and kruskall wallis Result The data analysis showed that there was an increase in knowledge of balanced nutrition before and after being given intervention through nutrition education using video and slidshare media and without media (control). Average score of knowledge the video group before the intervention 76.65 and increase to 91.00 after the intervention. Average score of knowledge the slideshare group before intervention 75,14 and increase to 87,40 after intervention. Average score of knowledge the control group before intervention 74,93 and increase to 79,07 after intervention Conclusion Video is more effective than slideshare and without media in improving students' balanced nutrition knowledge. Bibliography: 40 (2002-2017) Key Words: Nutrition Education, Balanced Nutrition Knowledge, Video, Slideshare.

Item Type: Thesis (Diploma)
Primary Supervisor: Dr. Denas Symond, MCN
Subjects: R Medicine > RA Public aspects of medicine > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine
Divisions: Fakultas Kesehatan Masyarakat
Depositing User: s1 gizi gizi
Date Deposited: 08 Aug 2018 14:28
Last Modified: 08 Aug 2018 14:28
URI: http://scholar.unand.ac.id/id/eprint/37664

Actions (login required)

View Item View Item