Hubungan Tingkat Pendidikan dan Pengetahuan Ibu dengan Pelaksanaan Booster DPT-HB-Hib Pertama pada Batita di Puskemas Andalas

Varinka, Adellyn Humaira (2019) Hubungan Tingkat Pendidikan dan Pengetahuan Ibu dengan Pelaksanaan Booster DPT-HB-Hib Pertama pada Batita di Puskemas Andalas. Diploma thesis, Universitas Andalas.

[img]
Preview
Text (Cover dan Abstrak)
Abstrak.pdf - Published Version

Download (582kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Bab 1)
Bab I.pdf - Published Version

Download (309kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Bab 7)
Bab 7.pdf - Published Version

Download (261kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Daftar Pustaka)
Daftar Pustaka.pdf - Published Version

Download (295kB) | Preview
[img] Text (Skripsi full text)
Tugas Akhir full text.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (13MB)

Abstract

Booster or advanced vaccination is the re-administration of vaccines that have been given previously in order to maintain the level of immunity to provide longer protection for individuals. The level of education and knowledge are a number of factors that can influence its implementation. This study was conducted to determine the relationship between the level of education and knowledge of mothers with the implementation of the first DPT-HB-Hib booster on toddlers at Andalas Health Center. This type of research is analytic with cross sectional design. Respondents in this study were 52 mothers who had children aged 1.5 - 3 years who resided in Andalas, Sawahan Timur, and East Gadang Parak. Sampling is done by proportional stratified random sampling technique. The instrument of this study uses questionnaires and stationery. Data were analyzed using bivariate Chi Square test. The results showed the characteristics of the most respondents were aged 20-30 years as many as 78.8% and 86.5% did not have a job. The highest level of maternal education is secondary education 44.2% and 61,5% of mothers have less knowledge about the implementation of the first DPT-HB-Hib booster. As many as 59.6% toddlers have not implemented the first DPT-HB-Hib booster. The results of the analysis obtained p = 0.239 for the relationship of education level with the implementation of the first DPT-HB-Hib booster and the value of p = 0,000 for the relationship of knowledge level with the implementation of the DPT-HB-Hib booster. This study concludes that there is no significant relationship between the level of education of the mother and the implementation of the DPT-HB-Hib booster and there is a significant relationship between the level of knowledge of the mothers implementing the DPT-HB-Hib booster. Key words : Level of Education, Knowledge, Implementation of DPT-HB-Hib First Booster Booster atau vaksinasi lanjutan adalah pemberian ulang vaksin yang telah diberikan sebelumnya dengan tujuan menjaga tingkat imunitas agar dapat memberikan perlindungan lebih lama terhadap individu. Tingkat pendidikan dan pengetahuan merupakan beberapa faktor yang dapat mempengaruhi pelaksanaannya. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui hubungan antara tingkat pendidikan dan pengetahuan ibu dengan pelaksanaan booster DPT-HB-Hib pertama pada batita di Puskesmas Andalas. Jenis penelitian ini adalah analitik dengan desain cross sectional. Responden pada penelitian ini adalah 52 ibu yang memiliki anak usia 1,5 – 3 tahun yang bertempat tinggal di Kelurahan Andalas, Sawahan Timur, dan Parak Gadang Timur. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik proportional stratified random sampling. Instrumen penelitian ini menggunakan kuesioner dan alat tulis. Data dianalisis mengunakan uji bivariat Chi Square. Hasil penelitian menunjukkan karakteristik responden terbanyak adalah berusia 20 – 30 tahun sebanyak 78,8% dan 86,5 % tidak bekerja. Tingkat pendidikan ibu terbanyak adalah pendidikan menengah 44,2% dan 61,5% ibu memiliki pengetahuan kurang mengenai pelaksanaan booster DPT-HB-Hib pertama. Sebanyak 59,6% batita belum melaksanakan booster DPT-HB-Hib pertama. Hasil analisis didapatkan nilai p=0,239 untuk hubungan tingkat pendidikan dengan pelaksanaan booster DPT-HB-Hib pertama dan nilai p=0,000 untuk hubungan tingkat pengetahuan dengan pelaksanaan booster DPT-HB-Hib. Penelitian ini menyimpulkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antara tingkat pendidikan ibu dengan pelaksanaan booster DPT-HB-Hib dan terdapat hubungan yang signifikan antara tingkat pengetahuan ibu pelaksanaan booster DPT-HB-Hib. Kata kunci : Pendidikan, Pengetahuan, Pelaksanaan Booster DPT-HB-Hib Pertama

Item Type: Thesis (Diploma)
Primary Supervisor: dr. Firdawati, PhD
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
R Medicine > RZ Other systems of medicine
Divisions: Fakultas Kedokteran
Depositing User: S1 Pendidikan Kedokteran
Date Deposited: 16 Apr 2019 17:10
Last Modified: 16 Apr 2019 17:10
URI: http://scholar.unand.ac.id/id/eprint/43922

Actions (login required)

View Item View Item